Egzamin praktyczny w zakresie kat. AM, A1, A2, A składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap odbywa się na placu manewrowym. Drugi etap to jazda w ruchu drogowym. Aby przejść do drugiego etapu, należy zaliczyć zadania na placu manewrowym.

ZADANIA EGZAMINACYJNE (OBOWIĄZUJĄCE OD 19.01.2013) STOSOWANE NA EGZAMINIE PAŃSTWOWYM ORAZ KRYTERIA OCENY WYKONANIA TYCH ZADAŃ.

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

  • wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia,
  • sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
  • zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
  • podparcie pojazdu na podpórce.

Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 3.

  • zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
  • nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
  • maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu)

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć-osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go. W kryteriach nie opisano postępowania ruszania na wzniesieniu motocyklem.

SLALOM WOLNY (JAZDA PO ŁUKACH W KSZTAŁCIE CYFRY 8 I POMIĘDZY 5 PACHOŁKAMI USTAWIONYMI NA WYZNACZONYM PASIE RUCHU)

1. Upewnienie się o możliwości jazdy:

  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.

2. 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8

3. 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami

4. upewnianie się o możliwości skręcenia

Sposób wykonania zadania:

  • niepodpieranie się nogami,
  • nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • niepotrącanie pachołków

SLALOM SZYBKI (JAZDA POMIĘDZY PACHOŁKAMI USTAWIONYMI NA PLACU MANEWROWYM

1. Upewnienie się o możliwości jazdy:

  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.

2. 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami

Sposób wykonania zadania:

  • średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
  • przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu,
  • niepodpieranie się nogami,
  • nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • niepotrącanie pachołków.

OMINIĘCIE PRZESZKODY (NIE DOTYCZY AM)

Upewnienie się o możliwości jazdy:

  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika2)krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda.

Sposób wykonania zadania:

  • prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
  • przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
  • niepodpieranie się nogami,
  • nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • niepotrącanie pachołków.